Tuesday, February 8, 2011

Sungai pelangi

The Cristales Cano adalah sungai Colombia sekitar 100 km panjang dan 20 meter lebar yang terletak di Sierra de la Macarena (kota La Macarena), Colombia Utara. Ini disebut "the river of five colors" atau sungai yang paling indah di dunia. Biasanya, Cristales Cano tidak dapat dibezakan dari sungai lain. Namun keajaiban ini terjadi untuk masa yang singkat setiap tahun iaitu antara musim kemarau yang memasuki musim hujan. Di antara musim inilah alam menciptakan keadaan yang sempurna untuk menghidupkan warna merah, kuning, hijau dan biru.

 
Sungai indah ini mempunyai alga atau ganggang khusus pada bebatuannya hingga dapat mempamerkan warna-warna pelangi pada waktu puncak musim kemarau. 

Waktu air surut sinar matahari  boleh menembusi air dan menampakkan alga lebih berwarna warni. Pada musim hujan, arus tersebut menjauhkan sinar matahari dari dasar sungai yang dalam hingga alga yang tumbuh di dasar sungai ini tidak dapat bersinar bahkan tenggelam.

Di musim kemarau air menjadi cetek hingga alga tidak mendapat air yang cukup, kerana itu  membuat warnanya redup.

Tempat ekzotik ini hanya boleh sampai dengan menunggan kuda. Hanya beberapa travel agency yang menawarkan perjalanan ke lokasi, itupun hanya setahun sekali.


Sumber google



No comments: